Spółdzielnia Uczniowska
Idea założenia Spółdzielni powstała na spotkaniach członków koła Młodego Przedsiębiorcy, które funkcjonowało w ramach zajęć pozalekcyjnych.
Uczniowie analizowali możliwości podjęcia działalności gospodarczej na terenie szkoły identyfikując jej potrzeby i otoczenie.
Podjęte decyzje i czynności zaowocowały założeniem Spółdzielni Uczniowskiej PARTNER, która rozpoczęła działalność na podstawie uchwalonego statutu od 5 stycznia 2004 roku. Grupę założycieli stanowiło 19 uczniów spośród, których dokonano wyboru jej organów. Każdy członek spółdzielni posiada wkład w wysokości 1 zł., stanowiący jej fundusz udziałowy oraz legitymację. Istnienie spółdzielni zostało zgłoszone w Krajowej Radzie Spółdzielczej za pośrednictwem Wojewódzkiej Rady Spółdzielni Uczniowskich. Nazwa ma związek z funkcją, jaką ma spełniać spółdzielnia aktywnie uczestnicząc w kreacji różnych obszarów funkcjonowania społeczności szkolnej.
Spółdzielnia Uczniowska jest organizacją uczniów prowadzoną przez nich samodzielnie, pod opieką nauczyciela-opiekuna. Spółdzielnia jako organizacja szkolna nie posiada osobowości prawnej. Jest autonomicznym zrzeszeniem osób, które zjednoczyły się dobrowolnie w celu zaspokojenia swoich wspólnych aspiracji i potrzeb społecznych, kulturalnych poprzez współposiadane i demokratycznie kontrolowane mini przedsiębiorstwo.
Celem spółdzielni jest:
- kształtowanie umiejętności zespołowego działania i gospodarowania w warunkach gospodarki rynkowej,
- prowadzenie działalności gospodarczej, a szczególnie handlowej i usługowej, kształtowanie nawyków oszczędzania oraz celowego wykorzystania wypracowanej nadwyżki bilansowej,
- organizowanie wzajemnej pomocy i zaspokajanie materialnych i kulturalnych potrzeb członków,
- propagowane idei spółdzielczości w środowisku szkolnym.
Spółdzielnia może inicjować i prowadzić działalność w następujących dziedzinach:
- wytwarzanie stosowanie do warunków, umiejętności młodzieży pomocy dydaktycznych dla potrzeb szkoły,
- działań na rzecz ekologii i ochrony środowiska,
- organizowanie zakupu i sprzedaży towarów szczególnie przyborów szkolnych, podręczników,
- udzielanie pomocy finansowej lub zaopatrywania w podręczniki i przybory szkolne członków spółdzielni będących w trudnych warunkach materialnych.
Zakres działalności:
- handlowy, który obejmuje sprzedaż artykułów spożywczych i szkolnych w sklepiku w czasie przerw
- usługowy-obsługa szkolnego punktu ksero.
Zarządzanie spółdzielnią i bieżąca realizacja zadań odbywa się w ramach przyjętej struktury organizacyjnej, która obejmuje organy zarządu i nadzoru oraz sekcję zajmującą się sprzedażą i usługami (operacyjną) oraz finansowo-księgową.
Zadaniem sekcji operacyjnej jest:
- organizacja działalności handlowej i usługowej
- sprzedaż i obsługa ksero, wycena sprzedawanych towarów i usług
- zamówienia towarów, organizacja dostaw i rozliczenie z dostawcami
- czynności rachunkowo-kasowe
- promocja sprzedaży i reklama
- nabór nowych członków
- prowadzenie spraw organizacyjnych
Zadaniem sekcji finansowo-księgowej jest:
- opracowywanie dokumentów księgowych spółdzielni
- prowadzenie ewidencji księgowej
- zastosowanie komputera (sporządzanie miesięcznych rozliczeń, księgowań, tworzenie dokumentów)
- kontrola gospodarki zapasami, okresowa inwentaryzacja towarów
- analiza kosztów zakupu
- planowanie finansowe
Funkcjonowanie miniprzedsiębiorstwa zorganizowanego w formie Spółdzielni Uczniowskiej stwarza jej członkom okazję do konfrontacji ich wiadomości i umiejętności zdobytych w szkole z rzeczywistością społeczno-gospodarczą poprzez możliwość wcielenia się w role menadżerów, sprzedawców, czy specjalistów w zakresie marketingu i reklamy.
Praca w Spółdzielni przygotowuje uczniów do podejmowania działalności na własny rachunek, funkcjonowania w miejscu pracy, rozwijania umiejętności i cech przydatnych we współpracy w zespole. Daje to możliwość wykazania się inicjatywą i pomysłowością w planowaniu i decydowaniu o doborze środków niezbędnych do osiągania celów.
Opiekun Spółdzielni
mgr Krystyna Dziuk